Svend Åge og jeg havde gennem vinteren snakket om vi skulle ud på større udstilling end vi kan præstere her hjemme. Vi blev enige om at tage til den store udstilling i Dortmund, Intermodellbau blev afholdt 9 til 13 april. Vi blev enige om at tage derned om torsdagen den 10 så vi kunne tage ud og se messen om fredagen, og så have lørdagen til at tage rundt til modelbaneforretninger, samt ud at se en 700 m2 stor modelbane i GelsenKirchsen, og så køre hjem over Hamborgs godsbanegård om søndagen.
Torsdag morgen kl 8 startede vi på turen mod Dortmund. Vi holdt selvfølgelig lidt rygepauser på turen, og den sidste pause inden Dortmund blev holdt på en stor autohof ca 50 km før målet. Her stødte vi på det første tog på vores tur, et Hollandsk tog produceret hos Alstom. 3 Store blokvogne med hver sin vogn på, den ene en endevogn, så pausen blev lidt længere end beregnet, da de jo skulle studeres grundigt samt fotograferes. Vi kom videre og nåede hotellet ca 16,30. Ikke et prangende hotel, men billigt og godt til prisen, 855 kr. pr næse for 3 overnatninger samt morgenmad. Vi fik vores ting smidt op på værelset, og drog straks afsted for at se lidt af byen. Vi havde 100 m til nærmeste sporvogn, og det tog godt 10 min med et enkelt skift at nå hovedbanegården midt i byen. Vi skulle selvfølgelig lige op på en af perronerne og se hvad tog de kunne byde på. De kom i en lind strøm, både regionaltog, ICE fjern tog samt masser af S banetog, samt enkelte andre operatører. Det blev til lidt billeder inden vi gik op i byen for at finde lidt spiseligt. Vi fandt en restaurant, og gik ind og bestilte mad. Mens vi ventede på maden kom der massevis af brandbiler og stigevogne der alle stoppe 50 m længere ned af gaden. Straks måtte det undersøges hvad dette opbud skulle, var det øvelse eller var der brand. Der var et eller andet der røg oppe fra taget, temmelig kraftigt, og der blev evakuret folk ned ad brandstigerne. Det var lige en lille ekstra oplevelse dernede.
Næste morgen var det tidligt op og afsted med sporvognen ud til Vestfalen hallerne hvor messen var. 7 store haller med alt i modeller, biler, fly, skibe, lastbiler og selvfølgelig tog i massevis. Der var 2 store haller med modeltog, og det var meget kompakt. Det tog ca 2 timer at komme gennem den første hal med tog, hvor det fortrinsvis var forhandlere og enkelte baner der var udstillet. Vi gik rundt i hallerne i ca 8 timer og var godt trætte da vi tog tilbage til hotellet ved 5 tiden. En KÆMPE messe vil jeg sige, men ikke en jeg ville tage til hvert år, det er den for stor til.
Lørdag havde jeg planlagt en tur rundt i Ruhr distriktet til 6 forskellige modelbane butikker, samt en stor model bane i GelsenKirchen. Så efter morgenmaden tog vi afsted til den første butik, som desværre først åbnede senere, så vi fortsatte til den næste. Der var ikke så meget i butikken, da det så ud til det var pakket og kørt på messen, så vi har sikkert set meget af det derude. Mellem de forskellige butikker vi besøgte, var vi også på de forskellige banegårde, bl.a. Essen, Herne og Bochum. Essen var nok den største af de 3, så der skete en hel del. Modelbanen i GelsenKirchen var på 700 m2 og der var 110 tog der kørte. Sporlængde var ca. 4000 m. Den var flot bygget op, men meget støvet, desværre. Vi var rundt og se det hele, også bagved med alle de mange skyggebanegårde der var på anlægget. Det tog godt et par timer at få set det hele, inden turen fortsatte til de sidste forhandlere og tilbageturen til Dortmund, hvor vi var nede og se byens store containerhavn. Der holdt et meget langt containertog dernede, hvor vi lige kunne skimte enden af det, men ikke enden med lokomotivet, end ikke høre det. Pludseligt satte det i gang og trillede lige så stille derfra, stadig uden vi kunne høre diesellokomotivet, så det må have være enormt langt. Aftenen brugte vi på banegården, igen med masser af tog.
Søndag morgen gik turen hjem mod Skive igen. Undervejs var vi omkring Maschen, Hamborgs store godsbanegård. Den var kæmpe stor, og med masser af godsvogne i lange baner. Der var ikke den store aktivitet da det var søndag, så der holdt lokomotiver i massevis af både den ene og den anden art. Spændende at gå rundt og fotografere, til vi fik en venlig påtale om det ikke var så godt, da vi hverken havde veste på eller havde nogen aftaler om det. Vi kørte så en tur rundt om ca. halvdelen af godsbanen og tog derefter ind på Hamborg’s hovebanegård. Der var der masser af aktivitet, både med regionaltog og fjerntog, bl.a. en ICE med DSB logo på der var kommet fra Århus, der ventede på ICE toget fra København til en sammenkobling inden det fortsatte til Berlin Ostbahnhof. Kort efter ankom en dobbelt ICE fra Berlin, også med DSB logo, disse blev delt og fortsatte i hver sin retning til Århus og København. Lidt spændende at se dernede det hele. Vi var der i godt 1½ time inden vi fortsatte turen mod Skive, hvor vi landede kl 18.
Næste år har vi snakket om en tur til Göppingen, Märklins hjemby. Det ligger dog betydeligt længere nede i Tyskland, men hvis tiden er til det, går det jo nok.
Helt igennem en rigtig god tur med en rigtig god ven og kammerat. Tak for det Svend.
Se flere billeder fra udstillingen HER.
Se flere billeder fra de rigtige tog HER.
Tekst og Foto: Jørgen Staal Erichsen